Škola dobra a zla: Svět bez princů | Recenze

Název: Škola dobra a zla: Svět bez princů
Originál: The School for Good and Evil: A World without Princes
Autor: Soman Chainani
Ilustrace: Iacopo Bruno
Díl: 2/3
Počet stran: 360

Agáta se Sofií se se vší parádou vrátily zpět do Galvadonu a vše se začíná vracet zpět do starých kolejí. Jenže Agátě velmi chybí její pohádkový princ Tedros, vysloví v duchu jedno nevinné přání a v tu ránu začne jít Sofii o život. Když obě děvčata utíkají Nekonečným lesem před podivnými zakuklenými vrahy, dostanou se opět do Školy dobra a zla. Jenže ta se od jejich odchodu změnila k nepoznání. Všechna pravidla, jež dosud v pohádkách platila se obrátila vzhůru nohama a místo dobra a zla proti sobě nyní stojí kluci v čele s Tedrosem a dívky, kterým velí ředitelka Krutpřísná. Podaří se dvěma kamarádkám znovu nastolit mír a rovnováhu?

Občas se stává, že když autor napíše absolutně skvělý první díl, ten druhý bývá o něco slabší. U Školy dobra a zla to však neplatí ani v nejmenším. Kniha si do poslední strany drží standard, na jaký jsme si již zvykli v předchozím díle, někdy jej dokonce překonává.
Příběh je opět velmi propracovaný, až jsem se v něm občas sama nevyznala. Tentokrát v knížce nenajdeme skoro žádná klidnější místa, akce a napětí prakticky neustávají, děj dostává čím dál větší spád. Zažila jsem i ten krásný pocit, že tu knihu dočíst strašně chci, ale zároveň strašně nechci. Vše vyvrcholí epickým koncem, přičemž nedokážu říct, zda se něco vylepšilo nebo ještě více podělalo (spíše to druhé). Dočkáme se i nějakého toho úmrtí (*pláče v temnotách*). A opět zde není absence vtipných situací či hlášek. Autor také sem tam mívá nějakou tu sexistickou narážku, což mi přišlo u knihy, kterou většina považuje spíše za dětskou, úplně nečekané a úsměvné.
"Království bez mužských nikdy nevydrží dlouho. Jak by se...ehm...množilo?"                 "To je právě to, co se nám na tom líbí," zazubila se Otylka. "Otroci.
 Nemusíte se bát, že by vás pohádkové prostředí, jak jej známe z první knihy, začalo nudit. Všechno je totiž úplně jinak, máme tu skoro vše nové a neokoukané. Dokonce i postavy se dosti změnily.  Z většiny dívek se stávají krvežíznivé feministky (jinak to, co se s nimi stalo pojmenovat nedokážu xD) a z kluků zase divoká banda bažící po pomstě.
Objevuje se nám tu také jedna postava nová. Je jí ředitelka Evelína Krutopřísná. Od začátku mi byla silně nesympatická, tak na ránu pánví po kebuli. Její skutečné záměry se však vyjevily až téměř na konci a skutečně mě překvapilo, o co vlastně té motýlí ženské vlastně šlo.
Obě hlavní hrdinky byly opět úžasné, přesně jako tomu bylo v předchozí knize. Ať už Sofie, která se v sobě snaží ze všech sil zadržet svou vnitřní zlou čarodějnici a jediné, co si přeje, je být na věky s Agátou. Jenomže ta teď stojí před starou známou volbou mezi klukem a svou nejlepší kamarádkou. A vypadá to, že Tedros začíná získávat převahu. A když už jsme u toho Tedrose...Už mi (světe, div se) nepřišel tak otravně dokonalý. Ukázalo se, že i osvalení pohádkoví princové s hezkou tvářičkou mají svou slabou lidskou stránku.
Kniha byla opět výborně přeložená, těmi počeštělými jmény a názvy se v tomto případě opravdu nic nezkazí. Jen jsem zase občas narazila na chybu či popřeházená jména (kde mělo být Agáta, stálo Sofie atd.). Tohle mě mátlo a mám pocit, že v nakladatelství vysokých kvalit, jakým je CooBoo, by se takové nesrovnalosti vyskytovat neměly.
Obálka se povedla podle mě více, než její předchůdkyně, zejména Sofie a Agáta už vypadají mnohem lépe. Navíc, když se po přečtení na obálku znova pořádně podíváte, najdete na ní spousty odkazů na příběh, což se mi ohromně zamlouvalo.

Do Školy dobra a zla jsem se během několika měsíců doslova zamilovala a je velká škoda, že tato série nemá skoro žádný fandom. I když je pravda, jsou to ještě mladé knihy, takže třeba časem...
Už teď se snažím ze všech sil všechny donutit, aby to přečetli. I když kamarádka mě uzemnila prohlášením, že postavy na obálce vypadají jako z anime (které nenávidí) a že to kvůli tomu číst nebude. Potom když mě další osoba viděla z touto knihou, málem mi přivodila infarkt otázkou: "To je nějaká ta tvoje anime kniha?" Ještě teď to rozdýchávám. Prosím, mudlové, takové šoky mi nedělejte. Tak tuto sérii alespoň doporučím vám, vy snad mi snad zástavu srdce podobnými bludy nezpůsobíte.

98%