Zrádcův měsíc | Recenze

Originál: Traitor's Moon
Autor: Lynn Flewelling
Díl: 3/7
Počet stran: 431
Nakladatelství: Fantom Print
Vydání: druhé

Válka s Plenimarem je v plném proudu a díky značnému oslabení Třetí Orësky to vypadá, že Skalany čeká drtivá porážka. Umírající královna Idrilain se proto rozhodne navzdory nesouhlasu dědičky trůnu vyslat svou nejmladší dceru Kliu na mírovou misi do Aurënenu a znovu obnovit jeho dávné spojenectví se Skalou. Mladá princezna však potřebuje do neznámé země zkušený doprovod. A kdo jiný by se pro tuto nelehkou úlohu hodil víc než Seregil, který se v Aurënenu narodil?
Společně s Alekem, Bekou a Therem se tedy vydávají na nebezpečnou cestu do Seregilovy vlasti, z níž byl před lety vypovězen a kde bude muset čelit jak nedůvěře a intrikám, tak bolestivým vzpomínkám.

Série Noční běžci mě svými prvními dvěma díly (Štěstí ve stínech, Příchod tmy) naprosto uchvátila a já se nemohla dočkat, až se mi do rukou dostane i díl třetí - Zrádcův měsíc. Z předchozích dvou knih jsem si zvykla na jistou kvalitu a předpokládala jsem, že se třetím dílem příjde jakési vyvrcholení, jelikož díky změně stylu obálky si tuto sérii stále fixuju jako trilogii. Ačkoliv nás i sama autorka na začátku Zrádcova měsíce varuje, že tomu tak není. Zkrátka a dobře, mě tato kniha trochu zklamala.

Vítaným prvkem pro mě byla změna prostředí. Z rušného, divokého města Rhíminee se přesouváme do Aurënenu, země, kde vládnou přísná společenská pravidla a jakmile nějaké z nich porušíte, čeká vás opovržení zdejších obyvatel, ne-li něco horšího. Také se zde nachází velký počet klanů různého významu a postavení, s nimiž přichází první vada Zrádcova měsíce. Jména klanů (a vůbec nových postav) se totiž neskutečně pletla, málem jsem si na to musela vyrobit tahák.
Hlavní náplní knihy tentokrát nejsou zlodějské výpravy Aleka a Seregila, ani boj proti zákeřným Plenimarským, nýbrž mírová jednání. A protože se 'faieové, vzhledem ke svému dlouhému životu, do ničeho příliš nehrnou, děj byl hrozně roztahaný. Dobrou polovinu knihy se nic zajímavého nedělo, až několik stran za ní se konečně začíná rozvíjet zápletka, která je spíše detektivního rázu. Přestože byla opět brilantně promyšlená, tu nudnější půlku to prostě vyvážit nedokázalo.
Zvlášť jsem se těšila na rozvoj vztahu Aleka a Seregila, ale vzhledem k tomu, že se příběh odehrává až dva roky po Příchodu tmy, všechny *ehm ehm* zajímavější části jsem tak trochu propásla. Autorka romantickou linku posunula ještě víc do pozadí, což mojí seriózní stránce zase tolik nevadilo, ale moje temná, všechno-co-má-dvě-nohy-shipující část to těžce snášela.

Postavy byly zkrátka skvělé, jako ostatně vždy v případě, když Lynn Flewellingová něco napíše (ano,  hádáte správně, mám novou oblíbenou spisovatelku). K mé radosti jsem měla opět možnost poznat zase něco více ze Seregilovy tajemné minulosti, trochu blíže poznat princeznu Kliu a samozřejmě si užívat přítomnosti Aleka, Beky a Thera, kterého mám nakonec vážně v oblibě.
Nových postav také přibylo, ale díky neustálému pletichaření a později i zločinu jsem si nebyla jistá, kdo je na čí straně a raději si od nich držela odstup, abych potom nebyla zklamaná.

Obálka se mi barevným provedením líbí asi nejvíc, akorát nevím, co tam dělá Nysander, když na konci předchozí knihy...*jde si pobrečet do kouta* Jestli to teda Nysander je.

V porovnání s prvním a druhým dílem série je Zrádcův měsíc o dost horší, hlavně kvůli roztahanému ději, absenci pořádného záporáka a nepřebernému množství názvů a jmen, v nichž se dalo orientovat jen velmi těžko. Dokonce i romance mezi hlavními hrdiny trochu ztratila šmrnc. Jeden slabší kousek mě však neodradí od přečtení další knihy, kterou už mám doma a už si na ni brousím zuby.

Hodnocení
78%