SCM music player

10. července 2016

Ten, kdo stojí v koutě | Recenze

Název: Ten, kdo stojí v koutě
Originál: The Perks of Being a Wallflower
Autor: Stephen Chbosky
Počet stran: 216
Nakladatelství: Brio, Slovart
Vydání: první

Charlie se poté, co jeho nejlepší kamarád z neznámých důvodů spáchá sebevraždu, do společnosti příliš nezačleňuje. Ne, že by tomu někdy bylo jinak - vždycky raději stál v koutě a pozoroval dění okolo, než aby pořádně žil. To se však začíná měnit, když se po pár týdnech na střední škole seznámí s Patrickem a půvabnou Sam.
O všech všech vzrušujících zážitcích, ale také problémech, jež s novými přáteli prožívá, píše důvěrné dopisy neznámému příteli. Nechce dostávat odpovědi, jen si přeje, aby ho někdo vyslechl.



Po knížce Ten, kdo stojí v koutě jsem pásla už hezkou chvíli, jelikož si ji všichni nesmírně vychvalovali a i to, že byl podle ní natočen film, také o něčem svědčí. Jaké jsou tedy mé dojmy po dočtení?

Musím říct, že ti, kdo na Ten, kdo stojí v koutě pějí samou chválu, mají naprostou pravdu. Na mě tato kniha nesmírně zapůsobila a to hned z několika důvodů:
Zaprvé je to upřímnost bez jakýchkoli příkras, se kterou Charlie líčí zlomový rok svého života. Při čtení málem zapomenete, že doopravdy nečtete dopisy, které psal patnáctiletý kluk. Nenajdete zde žádná složtá souvětí na několik řádků, věty jsou poměrně krátké a jednoduché, což dělá knihu velice čtivou.
infinite, the perks of being a wallflower, and movie image

Dále jsem v této knize našla ohromnou inspiraci jak v hudbě či dalších položkách na seznam k přečtení, ale také, jak si doopravdy užívat života. Nedokážu přesně vyjádřit pocit, který ve mně Charlieho myšlenky vyvolaly, v těch chvílích jsem však měla chuť vylézt z pokoje, obejmout svoje rodiče a kamarády a povědět jim, jak jsem ráda, že je mám. To se sice nakonec nestalo, ale až se naskytne nějaká vhodná příležitost, určitě to udělám.
Velmi jsem si oblíbila také hlavního hrdinu. Charlie si mě získal svou upřímností, jak už jsem zmiňovala, nevinností, inteligencí a zvláštním pohledem, jakým vidí svět kolem sebe.
I ostatní postavy se mi jevily jako lidské bytosti, žádné ohrané středoškolské stereotypy.

Ten, kdo stojí v koutě je knihou plnou překrásných momentů, kdy se vám budou zvedat koutky úst, ale zároveň mi připadala také velmi smutná. Mnoho lidí, kteří své životy tráví spíš jako vedlejší postavy v příbězích ostatních se jistě ztotožní s hlavním hrdinou a třeba se právě díky němu pokusí psát příběh vlastní. Do své soukromé knihovničky by si tuto knihu proto měl přidat každý. Opravdu stojí za přečtení.

Hodnocení:
98%

Žádné komentáře: