Chlapec v pruhovaném pyžamu | Recenze

Název: Chlapec v pruhovaném pyžamu
Originál: The Boy in the Stripped Pyjamas
Autor: John Boyne
Počet stran: 167
Nakladatelství: BB Art

Svět devítiletého německého chlapce Bruna se hroutí ve chvíli, kdy se musí kvůli otcově tajemné práci spolu s rodinou odstěhovat z jejich veliké, překrásné vily v Berlíně do ošklivého domu v jakémsi Oušicu, kde na dohled není nic kromě děsivého plotu. Co se ale skrývá za ním? Kdo jsou všichni ti vyzáblí lidé v pruhovaných pyžamech na druhé straně? Proč po nich vojáci, podřízení jeho otce, pořád křičí?
Jediná věc, kterou si je Bruno jistý je, že by se rád co nejrychleji zase sbalil a vrátil zpět do Berlína. Což však dost dobře není možné. Při jednom ze svých průzkumů ale potkává na druhé straně plotu Šmuela, chlapce v pruhovaném pyžamu, stejně starého jako on sám. Dají se do řeči a přestože je dělí ostnatý drát, vzniká mezi nimi tak trochu tajné přátelství.

Chlapec v pruhovaném pyžamu je kniha dobře známá široké veřejnosti, natočili podle ní dokonce poměrně dobře hodnocený film. Na mém wishlistu je tento literární počin, údajně napsaný během pouhých dvou dnů, snad od chvíle, co jsem si ho založila, a proto jsem ráda, že se s vámi můžu podělit o svůj názor.

Každý z nás jistě četl minimálně jednu knihu (nebo aspoň viděl film) o holocaustu. Tyto knihy mají společné to, že většinou pravdivě ukazují všechny hrůzy, které se v koncentračních táborech lidem děly, podrobně je popisují do největších detailů, všechnu tu špínu, násilí a smrt. Na tom samozřejmě není nic špatného. Ale s Chlapcem v pruhovaném pyžamu je to jinak. Kniha je totiž psána z pohledu německého dítěte, syna jakéhosi veledůležitého nacisty. Ten o nelidskostech, které jeho otec a ostatní Hitlerovi podřízení provádějí Židům, nemá páru. Dokonce ani neví, kdo to ti Židé vlastně jsou!
Právě nevinný dětský pohled dělá z této knihy něco unikátního. Něco, co by se mělo dostat do rukou každému čtenáři, ať dítěti nebo dospělému.
„Heil Hitler,“ zvolal, což byl podle jeho názoru podobný způsob loučení jako třeba: „Tak prozatím sbohem, přeji vám pěkné odpoledne.“
Většinu příběhu tvoří popis rodinného života německé rodiny v místě, od něhož by většina lidí utíkala, co by jim nohy stačily. Bruno své vyprávění doplňuje o spoustu drobných detailů či situací, kterým on sám nerozumí, čtenář si však díky nim udělá docela přesný obrázek, co se za tím divným plotem vlastně odehrává. Dozvídáme se také, že ne všichni Němci s řešením židovské otázky souhlasili, což pro mě byla docela novinka. Za velký mezník v příběhu se dá považovat Brunovo setkání s židovským chlapcem Šmuelem. Jejich přátelství potom vede k tragickému konci, jenž vžene slzy do očí i tomu nejtvrdšímu tvrďákovi.
Shýbl se a udělal něco nečekaného: vzal Šmuelovu tenoučkou ruku do své a pevně ji stiskl. „Ty jsi můj nejlepší přítel, Šmueli, ty jsi můj nejlepší přitel na život a na smrt.“
Kromě zvídavého Bruna a Šmuela se v knize můžeme setkat s mnoha postavami různých charakterů. Ať už je to Brunova sestra Gretel, která je, jak už sestry bývají, trochu otravná, služebná Marie, číšník a bývalý doktor Pavel, Brunův otec, z něhož jde docela strach, nebo mladý poručík Kotler, dokonalý prototyp vojáka s mozkem vymytým nacistickou propagandou.

Chlapec v pruhovaném pyžamu je příběh přátelství, které je však již od prvního momentu odsouzeno ke špatnému konci. Kniha nám nabízí úplně nový pohled na obludnosti, které se děly lidem během druhé světové války, který čtenáře nutí přemýšlet, jak sakra mohl být někdo tak strašně zlý. Jelikož je to knížka velice krátká, hodí se i pro nečtenáře a jsem si jistá, že se nenajde člověk, kterého by nezaujala.

90%