1. srpna 2016

Mezi dvěma světy | Recenze

Název: Mezi dvěma světy
Originál: Afterworlds
Autor: Scott Westerfeld
Počet stran: 488

Darcy Patelové je teprve sedmnáct, už se jí však podařilo získat smlouvu na svůj první young adult román. Jak brzy zjišťuje, proces vydání knihy je neskutečně dlouhý a napsáním rukopisu práce zdaleka nekončí. Přestože jsou její rodiče z tohoto nápadu rozpačití a byli by raději, aby nastoupila na univerzitu, vydává se dívka na vlastní pěst žít do New Yorku. Seznamuje se světem spisovatelů a nakladatelů, chodí na večírky, získává nové přátele, poprvé se zamiluje, do toho se snaží pracovat na své knížce a neutratit veškerý svůj honorář za nudle. Bude však schopná tak rychle dospět?
Druhá část příběhu se odehrává v Darcyině románu jménem Zásvětí. Vypráví o dívce Lizzie, jež zázrakem přežije útok teroristů tím, že předstírá mrtvolu. Jenže ji předstírá až příliš dobře a podaří se jí proniknout do světa zemřelých. Tam se setkává s Jamarádžem, který zde žije, ačkoliv mrtvý není. Pomáhá zbloudilým duchům dostat se bezpečně na druhou stranu, Zásvětí se totiž nebezpečím jen hemží.

Po této knize jsem sáhla tak trochu naslepo. Vůbec jsem nevěděla, do čeho to vlastně jdu, její kvalitu jsem měla zaručenou jen tím, že za ní stál autor mé milované steampunkové série Leviathan (kterou mimochodem vřele doporučuju!). Jak se tedy líbila?

book, vintage, and black image
Nejspíš jste si povšimli z názvu a anotace, že Mezi dvěma světy se dělí na dvě části. První je spíš ze života, ta druhá zase duchařská romance. Linky se s každou kapitolou střídají a jsou dokonce graficky odddělené (Lizziina část má černé kraje), takže vždycky víte, co čtete. S takovou formou knížky se setkávám poprvé a musím říct, že mi to nebylo vůbec proti srsti. Můžete si tak od každého příběhu trochu odpočinout, jakoby jste měli rozečtené dvě různé knihy. Navíc se obě části navzájem dobře doplňovaly.

Mě popravdě víc zaujala část o mladé spisovatelce Darcy. Vzhledem k tomu, že bych jednou ráda knihu napsala a vydala, mě hrozně zajímaly veškeré věci okolo nakladatelství a celého procesu, kterým musí rukopis projít, než bude připravený na pulty knihkupectví, než z něj bude plnohodnotná knížka se vším všudy. A nečekaný romantický vztah mezi Darcy a její spisovatelskou kolegyní Imogen bylo přesně to, co jsem ve svém tehdejším rozpoložení potřebovala. I když se ke konci jejich vztah řešil už trochu moc, nicméně stále jsem to žrala i s navijákem.
ghost, grunge, and pale image

Zásvětí byl typický YA fantasy román, jakých jsem už přečetla hromady, možná proto mi připadal o něco méně vzrušující. Ačkoliv byl dobře vymyšlený a originální (inspiraci hinduismem najdete málokde), trochu mě ze začátku nudil. V závěru už to dostalo docela spád, přišlo mi dokonce, že by stálo za to z toho udělat plnohodnotnou sérii.
Lizzie se mi jako postava připadala dobrá, nešlo o žádnou ufňukanou krasotinku, která ke všemu nutně potřebuje svou drahou polovičku, aby ji vysekala ze všech možných nebezpečenství. Zato v Jamarádžovi byl docela problém. Na můj vkus autor jeho charakter nedotáhl do detailu, kromě pár okamžiků mi v příběhu připadal naprosto zbytečný.

Mezi dvěma světy sice bylo trochu zdlouhavé, mě se ale tato netradiční kniha zdála vcelku dobrá. Oba příběhy do sebe dobře zapadají, i když by jim možná prospělo, kdyby vyšly jako samostatné knihy a autor si s nimi trochu víc vyhrál. Přesto mě však čtení této bichličky bavilo a doporučila bych ji všem, kdo se vyžívají v young adult literatuře a jednou by třeba chtěli do této početné skupiny přispět vlastním dílem.

76%